Pages

BIODATA KOMANDAN SUKARELAWAN POLIS KONTINJEN NEGERI SEMBILAN





KOMANDAN SSPDRM KONTINJEN NEGERI SEMBILAN 



DSP / SP LOH WAI LEONG


BIODATA KOMANDAN

<<< Sedang dikemas kini >>>>










MANTAN KOMANDAN SSPDRM 

Tarikh akhir berkhidmat 22.1.2019










Supt/SP 385 Haji Ahmad Safaie bin Haji Ahmad, Komandan Sukarelawan Polis Kontinjen Negeri Sembilan dilahirkan pada 23.1.1961 di Kampong Kubang Jambu Kota Kuala Muda, Sungai Petani , Kedah. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Kebangsaan Bukit Meriam, Kota Kuala Muda; Sekolah Menengah Sik; Sekolah Menengah Jeniang dan Sekolah Menengah Khir Johari Sungai Petani Kedah dan melanjutkan pelajaran di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.






 Pada tahun 1979 beliau berkhidmat dalam Pasukan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dengan menjalani latihan asas rekrut di PULAPOL Jalan Gurney Kuala Lumpur selama 6 bulan.  Setelah tamat latihan beliau ditempatkan di Cawangan Merin, Johor Baharu, Johor.  Kemudian pada tahun 1980 beliau berpindah ke IPD Muar dan seterusnya ditempatkan di Balai Polis Panchor, Muar Johor hingga tahun 1982.  Beliau meletak jawatan sebagai anggota polis kerana melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan Tenmenggong Ibrahim, Johor Baharu.




   


Pada tahun 1985 beliau bertugas sebagai guru di Sekolah Menengah Idris Shah, Gopeng Perak dan dari situ beliau memohon memasuki pasukan sukarelawan polis di Ibu Pejabat Polis Kampar.  Setelah tamat latihan selama 6 bulan beliau ditempatkan di Balai Polis Gopeng dan dinaikkan pangkat ke pangkat kopral.
Pada tahun 1991 beliau berpindah ke Negeri Sembilan dan meneruskan khidmat sebagai sukarelawan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD)  Tampin.  Beliau dinaikkan pangkat ke Insp./SP dan seterusnya ASP/SP  dan dilantik sebagai Ketua Sukarelawan Polis Daerah Tampin sehingga tahun 2005.



Pada tahun 2006 beliau berpindah tempat kerja di Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Negeri Sembilan dan meneruskan khidmat sukarelawan polis di IPD Seremban sebagai Ketua Sukarelawan Polis Daerah Seremban dengan pangkat DSP/SP.  Seterusnya pada tahun 2010 beliau dinaikkan pangkat ke pangkat Supt./SP dan dilantik sebagai Komandan Sukarelawan Polis Kontinjen Negeri Sembilan hingga masa kini.